
Igår meddelade Ani Jewels att man pausade lanseringen av de klockor man fått kritik för då de ser ut som sämre kopior av Cartiers modell Tank.
Ena dagen hade man lanseringsfest med ciggtema med allt vad det innebar, för att nästa plocka bort klockorna från hemsidan och skicka ut mail om den pausade lanseringen.
Spekulationerna är många om vad som legat bakom pausen, om det möjligen kunde vara så att Cartier möjligen kontaktat Ani med hot om konsekvenser?
Nu har Lovisa Worge postat följande inlägg på Snapchat där hon hävdar att det absolut inte haft någonting alls med det att göra, utan för att Ani är hennes och Biancas ”lustdrivna” projekt, en känsla som vart svår att hålla fast vid med förra veckans negativa mediadrev.

Drev?
Verkligen? Kritik kallas det, om du frågar mig, men absolut – vi kallar det för ett drev.
Det är förmodligen mindre pinsamt än sitta där med armen armbågsdjupt i plagiatsyltburken.
Köper ni den här förklaringen?

Helt rätt formulerat Camilla.
Hur blir egentligen allt som är motfrågor eller en gnutta ens kritik ett helt fruktansvärt ”drev”?? Asså, på riktigt?? Finns ingen yrkeskategori som så medvetna om att slå ifrån sig minsta lilla gnutta kritik, som att folk inte får det på sina jobb varje dag
Gör bättre bara. Nästa gång de spånar idéer, kanske sitt inte och titta ner på sin äkta klocka och tänkt att en såmhär kan vi göra och kapitalisera på ju! Eller åtminstone fråga en jurist innan nästa gång
Kanske sitter dom och skissar på en ANI väska, otroligt lik en Birkin, men så klart ingen kopia, utan deras alldeles egna lustdrivna projekt.
Haha så bra! Exakt så
Men jag tycker detta har ändrats på fler ställen. Jag har nu i närtid lämnat negativ men saklig kritik både till Telia och Interflora och fick bara nekande tillbaka i deras svar. Man är ju van att åtminstone någon svarar att dom ska titta på det man rapporterat, men i båda fallen skrev dom att det var bara jag som hade påpekat detta felet och inget mer. 😂
Detta att inte ta ansvar när man gjort fel/trampat i klaveret sprider sig som ett virus.
Folk kan inte vara så lättkränkta. Det är inte DIG de kritiserar, det är din produkt/tjänst/plagg de kritiserar. Det är faktiskt skillnad. Vad hände med att skilja på privat och professionellt
Jo men också privat att man måste kunna ta kritik privat också. Med tex vänner och familjemedlemmar.
Men det är många som uppenbarligen lider av väldigt dålig självkänsla.
Oj. Blev många också. Sorry.
Håller med!
För att vara i ständigt rampljus och granskade på flertalet plattformar är jag förvånad över deras reaktioner på om det förekommer kritik eller granskningar. Ska de stå helt utanför alla granskningslagar eller regler, vett och etikett, för att de blir ledsna eller sårade när de gör fel?
Är det hets och hat eller haters så fort de kritiseras? Har de ens jobbat på en ”vanlig” arbetsplats någon gång i sitt liv?? Herregud vad de är känsliga (Bianca, Isasbella L, Lovisa mfl) Det märks att de bara lever i sin egen värld och bubbla och inte lyfter blicken så ofta för att se att det finns en värld utanför, resor, pengar, drinkar, middagar, influencer event, shopping, vikthets, botox och hudrutiner. Stackars, stackars lilla rika flicka om du har en motgång som företagare eller entreprenör…
Men liksom bli ledsen, jaha? Förlåt men vem bryr sig? Jag blir också ledsen på jobbet ibland. Gråt ett par tårar på toan och samla dig för sjutton
det här handlar inte om kritik i sig, utan om vad kritiken består av.
Att ifrågasätta klockans utseende? Kritik.
Att gå på deras kroppar, intelligens, värde som människor eller deras kollegor utan grund? Det är personangrepp. Punkt. Det är det som gör det till ett drev, oavsett hur mycket man försöker linda in det i ordet ”kritik”.
Att säga att de ”inte tål kritik” är ett klassiskt försök att vända på steken, Men det är skillnad på kritik och nedlåtande kommentarer som konsekvent förstärker en destruktiv ton.
Man kan granska, ifrågasätta och tycka olika – utan att göra människor till måltavlor.
Så nej, det handlar inte om att ”tåla kritik”. Det handlar om att inte acceptera att personangrepp normaliseras.
Jag håller med dig till stor del, men, när man använder sin kropp eller utseende som en del av affärsidén så kommer man tyvärr inte undan kommentarer kring det också. Det är inte kritik mot personen heller, även om det kan uppfattas så, utan samma typ av kritik som modehusen får när de använder för smala modeller tex.
Dock ser jag verkligen inte nån anledning att ifrågasätta och kommentera intelligens eller personlighet och vänskaper etc. Då vill man bara va elak.
Det är den ointelligenta svansen som kommer med personangreppen och de kommer förmodligen alltid dyka upp när det handlar om influensers. De borde absolut skaffa hjälp att skilja på dessa två. Intelligent kritik och svansens ointelligenta personangrepp.
Som sjuksköterska har jag drev emot mig varje dag om vi ska kalla kritik för drev?! Vad är det med dessa flunsor som inte kan ta åt sig av kritik utan att kalla det för hatstorm och drev? Gör om och gör rätt – gå vidare.
Helt sjukt att ssk har drev mot sig, ni är fantastiska!
Det är så dumt att klockorna stannar!
Haha herregud så löjligt, ingen köper de där.
Men så skönt att dom inte är beroende av inkomst utan bara lust! Vad skönt att inte vara beroende av pengar utan att bara behöva leva på positivitet.
Hjälp så pinsamt, det får dom att uppfattas som väldigt oprofessionella.
Ja, lust? Vem äger Ani? Har företaget externa investerare? Eller är det Biancas miljoner de roar sig med?
Enligt min mening har Lovisa och Bianca – i egenskap av företagsledare – ett ansvar gentemot sina anställda att sköta företaget så att de anställda får behålla jobben. Kommer Ani finnas kvar? Kommer de som kan lämna Ani nu?
Lovisa har sagt att hon har lagt absolut alla sina pengar i företaget så för henne är det inget lustprojekt iaf. Förlustprojekt däremot…
Hårfint det där mellan lust och förlust.
Det är så otroligt lätt att bara skifta fokuset, notera hur de genast vänder narrativet till gamla vanliga ”drevet krossar vår kreativitet och ambition, det känns inte kul längre” istället för att ta åt sig av den mycket befogade kritiken. Bara för att det redan finns Kina kopior, betyder inte att Cartier accepterar att ett företag helt öppet går ut med en kopia med marknadsföring och allt samtidigt som dessutom bär de äkta på sina egna armar. Tänk nästa gång istället
Är det Cartier som har dödat deras lust att släppa dessa kopior? Vem är Lovisa arg på? Cartier?
Dummaste jag hört. Dom struntar fullständigt i den negativa kritiken, i så fall hade dom inte kopierat Cartier. Dessutom vill dom tjäna pengar så nåt löjligt hjärteprojekt är Ani verkligen inte uppbyggt på.
Företaget är mer producera skit och sälj dyrt.
Men om man inte klarar av att designa något eget och nytt, då kanske man inte ska vara designer helt enkelt. Kanske tufft att höra, men folk får höra varje dag att de är dåliga på sina jobb
Ingen av dom är ju designer.
Märkligt. Betyder det att de nu sitter med ett lager klockor som är oanvändbara? Det måste kosta!
Har det inte pratats om nåt förköp? Jag tror att de hade tillverkat de flesta klockorna on demand (alternativt ligga liiite högre än det som efterfrågats). Också för att kunna slå på stora succétrumman när det blir slutsålt 🥳 ”wooooow ni är amazing”
Haha, i smyg bara tillverka 5 klockor, sälja slut och gå ut med SLUTSÅLT, wow, sålde slut på 5 sekunder, försäljningsrekord!!! Wow underbara Anisar!
Ja troligen. Så som det funkar i dessa plagiatärenden är att de kan tvingas böta genom att betala all vinst de tjänst från försäljningen.
Men vilket bullshit
Men visst! Ta ansvar istället. Tjejer som själva sitter på svindyra original klockor designar kopior för unga tjejer för att tjäna pengar för att själva kunna köpa fler program. Man blir ju bara förbannad, vad är det för j*vla sätt
Fler original*
”Pga av”. Vad tror fok egentligen att A:et står för i förkortningen pga?
P -på
G- grund
A – av.
Alla som skriver ”på grund av av” har jag svårt att ta på allvar.
Den generationen som ändå förkortar precis allt borde inte skriva fel heller.
Tack! Detta är nog det som stör mig mest i texter och som du skriver, vad tror de personer som skriver pga att a:et skulle betyda?
Stör mig extremt mycket på ”pga av” och när folk skriver ”4a”. Vadå 4a?? FyraA?
Nä men ska de få KRITIK? Stackars dem. De vill baaaara ha positiva recensioner och reaktioner.
Dumma människor som kritiserar deras lustfyllda företag! De ska sluta sälja allt som inte får 5/5 i betyg och älskas av alla.
Nej inte kritik, ett drev. De har varit utsatta för ett DREV!
* pga av drev om jag får be!
Å ja en vanlig vanlis som jag saknar förståelse för hur det är är att behöva pausa ett lustfyllt projekt ”pga av ett drev”.
Men skärp er istället.
Lustdrivet projekt… så ska jag säga till min chef nästa gång det går emot mig på jobbet, eller jag fått lite kritik eller negativ feedback.
”för mig är jobbet ett lustdrivet projekt, och nu tyckte jag inte att det här var kul, så jag ställer in och skiter i det…”
Ska jag också säga! //Barnskötare på förskola
Förstår inte varför hon skriver lustdrivet projekt när hon flera gånger sagt att hon satsat alla sina pengar i ANI och att det stressar henne enormt. Hon såg framgången med Caia och trodde att smycken skulle gå lika bra, men insåg nog inte att sminkvärlden är större eftersom smink tar slut och det uppfinns nytt hela tiden, medan smycken är hållbara när det är bra kvalitet. Då såg de sin chans att kunna erbjuda sina kunder kopior av dyrare märken för att få dem att känna att de är en del av den världen de beundrar online. Det är även anledningen till att de döljer ANI loggan. De gjorde samma sak med diamantörhängena som Lovisa fått låna av Gulleks mamma. ”Har du inte råd? Köp från ANI och låtsas att du har råd.”
Klockren analys!
Hur många inlägg om det här nu? En aning tröttsamt.
Man får hoppa över inlägg som inte faller en i smaken.
Själv gillar jag följetonger. Hoppar över andra inlägg som inte är av intresse.
Men snälla Hanna starta en egen blogg och skriv om saker DU är intresserad av
Det kanske är Hanna T som väntar på ett inlägg om Rusta.
Har hoppat över hur många inlägg som helst den senaste tiden på grund av bristande intresse.
Inget konstigt alls. Ville du bara gnälla eller?
Pinsamt
Är det kanske såhär det blir när folk inte behöver ha riktiga jobb? Aldrig behöver samarbeta med kollegor, ta kritik från en chef, göra bättre osv som bidrar till utveckling både privat och professionellt. De är ju nämligen långt ifrån de enda, känns som en hel generation av barnsliga 30-nånting åringar som valt yrket influencers som fortfarande är ca 17 år mentalt. Känns som vi börjar se konsekvenserna av detta påhitt nu
Fast de har väl visst kollegor?
Kollegor som är lika oerfarna som de själva. Bara för att du har titeln VD innebär det inte att du är kompetent som VD. Titta bara på hur deras VD kommunicerar.
Kollegor som är precis den typen som beskrivs ovan. Kollegor som själva heller aldrig behövt hantera en arbetsplats och allt som kommer med det och även själva stannat i tonåren mentalt
Det är ett stort gäng ängsliga gymnasieungdomar vi ser…. Nej förlåt, bizniz women!
Marknaden bestämmer vad som kan säljas. Något som våra influenser inte varken förstår eller vill inse. Det verkar faktiskt inte finnas ett stort intresse kring Anis klockor. Marknaden är ju redan översvämmad av klockor i olika prisklasser och modeller. Varför skulle man välja att köpa deras? Till ett enormt överpris enligt mig. Men de verkar inte vilja inse det utan skyller istället på ett negativt mediedrev 😂
Plus att klockor har varit ointressanta väldigt länge nu annat än som statussymbol. Och Ani är knappast status.
Med lustdrivet projekt tror jag att de avser känslan av vädra en succé. De vill att produkten ska hyllas och sälja slut. Med den kritik och det mottagande klockorna fått anar de säkert en flopp och det är under deras värdighet, enlig dem själva, tror jag.
Med tanke på att Hanna finns i deras krets och de på nära håll kunnat följa mottagandet av hennes klädmärke och hennes uteblivna succé så tror jag de hellre väljer att pausa än att floppa. Det svider för hårt med en flopp, skadar varumärket och tär på deras image. Sedan kan de absolut blivit rådda att backa även på grund av eventuella repressalier från Cartier vilket gjort beslutet lättare i så fall.
Sättet det väljer att kommunicera ut orsaken till pausen känns lite som ett martyrskap.
”Ni hyllar och jublar inte, då är det inte kul längre så nu vill vi inte erbjuda er klocka för nu känns det bara jobbigt.”
Det hela andas inte direkt professionalitet och yrkesstolthet utan mer ett yrkesutövande baserat på lust och fägring stor.
Samma reaktion som Isabella L kommer med. Ngn skuldförskjutning om att alla är dumma istället för att förstå osmakligheten i att hänga ut ngn som är DÖD och som har familj/barn kvar. Pudla och be om ursäkt verkar sitta långt in. Ani borde göra samma, erkänn att det är lite väl likt och designa en ny modell. utav lust. och respekt.
Då kanske de ska lägga ner företaget, finns ju inget positivt med deras krimskrams samt plagering av andras produkter. Det är ju inte första gången de plagierar.
Kritik = offerkoftan på!
Bianca kommer snart att gråta ut i sina kanaler och använda sig av ord som ”hat” och ”drev”. Tyvärr har ingen av dom självinsikt eller förmåga att ta kritik.
Vad står ”LY” för i slutet? Halvgammal tant undrar.
Det står för ”Love you”
Ett annat ord för hjärntvätten av deras fans som ”ger dem pengar” LY = köp våra dupes :))
”Hej mina ❤️❤️❤️” och ”LY” är så långt ifrån ”professionalism” man kan komma.
Oh lord!
Otroligt töntigt.
Tack för snabbt och rakt svar utan att förlöjliga en okunnig. Tillägg – att man ska känna sig tvungen att skriva det … Men, tack igen. 😃 Mvh, halvgamla tanten som lärt sig något idag
Återigen (vet att detta avhandlats förr) så kopplar influencers ihop sitt arbete med sin egen person och tar kritik extremt personligt. De flesta företag har sätt och rutiner för att hantera ev kritik och gå vidare, influencers företag har inte det. Istället surar man, sveper under mattan eller beter sig allmänt butthurt. Förstår att Snapchat är ett arbetsverktyg för t.ex Lovisa men herregud så oprofessionellt att göra uttalanden på Snapchat.
Som så många skrivit tidigare så finns det flera butiker och andra märken som säljer liknande klockor. Tex Ur o Penn finns det en liknande klocka för 499. Den stora skillnaden är ju att dessa kedjor/märken inte har gått ut med att de har designat dessa klockor och visar inga skisser heller. Hade de bara släppt klockan på sin hemsida så hade det inte blivit så stort. Endast en liten tanke
Jag tror Anis affärsidé är lyxkänsla för wannabees och det är nog inte Ur o Penns affärsidé.
Tror också att cartier har hört av sig. Men det kan dom ju såklart inte säga för då bekräftar dom kritiken om att klockan är en ren kopia så det är lättare att skylla på annat. Deras minioner sväljer väl allt dom säger
Tänkte också på det. Tror inte dom skippade sin lustdrivna lansering pga något drev. Om Cartier däremot ”opponerar”
sig, så kan det nog bli väldigt dyrt om klockor sålts.
Nej Lovisa, du och Lucas blir inte rutinerade affärsmässiga proffs på mode och design bara för att ni leker det. Det krävs flera års utbildning och flera år av erfarenhet för att uppnå den statusen. Det spelar ingen roll hur dryga och blasé ni försöker framstå er som, hur svåra svartvita foton ni lägger upp i er feed, eller hur mycket ni dekorerar er med logodesignkläder, DET LYSER osäkerhet och wannabes om er. Att ni sitter på era höga hästar har ingenting annat att göra med än att Bianca har släppt fram er i det ”magiska ljuset”. Så ett råd, sluta lek Vogue Italia och kom in i verkligheten. Ingen blir imponerad av fejk-människor 2025
Bra sätt att försöka rädda B. Hon är med i denna cirkusen.
Jag förstår inte varför alla influencers är så anti utbildning. De tror att de har medfödda talanger inom design, marknadsföring och företagsledning utan att ha tagit en enda högskolepoäng någonsin. Såklart ingen förväntar sig att de ska plugga till läkare eller ingenjör men någon liten kurs i något relevant ämne kanske skulle hjälpa dem från alla ständiga misslyckanden?
Så synd att Lovisa hoppade av sin Handels-utbildning, hon hade väl snart varit klar med en master om hon fortsatt.
Jag tror att du får vända på det. Dom som inte klarar av att plugga och dom som inte orkar skaffa sig ett jobb, det är dom som kommer på att dom kan bli influenser. Generellt sett.
Haha detta var så roligt och spot on!!
Haha ja Lovisa är nog mest skitnödig av alla. Hon är en relativt enkel flicka från början som aldrig kommer bli någon Diana.
Oavsett hur hon är så tycker jag det låter så nedlåtande att säga ”enkel flicka”.
Duger man bara om man är född i Stockholm?
Det kanske låter som negativt att vara det på det sättet jag formulerade mig. Men ska vi säga en vanlig kvinna? För oavsett så är hon varken adlig eller kommer bli någon legendarisk modeikon, hur mycket hon är försöker.
Det kanske hon inte blir, men det är ju ganska sjukt om man inte ska kunna jobba sig uppåt för att man inte är född i ”rätt” familj?
Var någonstans pratades det om Stockholm?
Det brukar ju heta att hon minsann inte kommer från Stockholm utan Norrköping, som om det är så otroligt fel att komma någon annanstans ifrån än Stockholm om man ska ”vara någon”/influencer.
Va inte så känslig nu. I alla städer, stora som pyttesmå kan man tala om landet och storstan. Även så om Linköping. Ingen här har snackat om Stockholm versus Linköping
Nej men Stockholm vs arbetarstaden Norrköping
Varför känns det så oseriöst att vara VD för Ani haha? Såg också att de lanserat sina smycken på Hallbergs Guld.. så att de kommer lägga ner hela varumärket det tror jag inte.
Vad tror ni om artikeln i Expressen ang utslagen av CAIAS smink..?
Att det är ännu ett drev mot stackars Bianca!!! Låt henne ha sitt smink med tveksamma ingredienser och klockplagiat ifred!!!
Här är en länk till artikeln ”Esrin, 18, och Johanna-Louise, 29, fick hudutslag av Caia-smink” från 25 oktober 2025:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/esrin-18-och-johanna-louise-29-fick-hudutslag-av-caia-smink/
Inget konstigt att vara allergisk? Det här blir en artikel enbart för att det är caia. Hade detta varit t.ex Charlotte Tilbury-smink hade det inte ens uppmärksammats i media.
För övrigt: SÅ töntigt att ens ha med det i artikeln om den yngre tjejen ”jag kunde inte gå till skolan. Jag fick frånvaro för att jag inte ville gå dit”, NO SHIT?!?!?!!?!?😱😱😱 Vad sägs om att gå till skolan då. Inte som att allergiutslag smittar🤦♀️
Det har visst uppmärksammats om andra sminkmärken. För att man kanske inte vill visa sig. Men de kan ju alltid hoppa av som Bianca, vem behöver en utbildning och hjärnceller när man kan leva på sitt namn.
För att man inte vill visa sig? Trams.
Att man kan va allergisk mot vilket märke som helst och har svårt att tro att Caia skulle va värre än nåt annat.
Man kan nog ändå kalla det lite av ett drev. Absolut bra att det kan ifrågasättas men att någon(hävdas vara från en läsare) har hört av sig till Cartiers kundtjänst och tipsat om detta är bara patetiskt och någon som har lite för mycket fritid. Förstår ni inte att det är extremt standard att budgetmärken likt Ani kopierar/efterliknar stora modehus? Så fungerar den kommersiella modeindustrin, kolla bara på Zara tex. Och ja, Ani är i det stora hela definitivt ett budgetmärke.
Nej, det är inget drev. Det är stor skillnad att stå och säga att man arbetat hårt för designen i flera år när det är en kopia. Du kan inte jämföra det med andra hur mycket du än försöker. Pinsamt är vad det är, både från företaget och er som försöker backa dem.
Förstår din poäng men om man inte förstår att inget liknande influencer företag lägger ”år på design” eller liknande så är man korkad eller väldigt naiv, självklart kommer de själva säga annat för att sälja sin produkt. Backar dem inte men blir irriterad på att folk/denna blogg gör det till en så stor sak.
Det är en stor sak.
Det är faktiskt en väldigt stor sak!
En kopia är inte bara ett ”billigare alternativ” till en lyxprodukt. Cartiers Tank skapades redan i början av 1900-talet, det är en ikon och en tydlig del av designhistorien. Det är alltså generationer av arv och hantverk bakom en Tank-klocka från Cartier. En kopia stjäl inte bara formen, utan hela historien och arbetet bakom!
Klockindustrin, som ANI vill in i, bygger helt på varornas autenticitet. Kopior gör att konsumenter förlorar sitt förtroende för märkena, Cartier, i det här fallet. Det drabbar faktiskt indirekt mindre företag ännu hårdare, om deras unika design kan kopieras rakt av. Det drabbar alla i flera led: konsumenten, samlare, återförsäljare etc.
Dupes från andra märken som tagits upp här, till exempel Mockberg, är inte rakt av kopior – det står tydligt Mockberg på urtavlan (vilket ANI inte har gjort – undrar varför liksom?) lite annorlunda placering och typsnitt på siffrorna, ingen innerram, annan färg på visarna etc. Helheten blir alltså en dupe, en produkt inspirerad av Cartier, men uppenbarligen inte en kopia av en Cartier-klocka.
Olivia, hade du köpt en klocka för x antal hundra tusen hade du inte heller velat att flera fjortisar går runt med exakt samma fast kopia… för att sedan få göra hur Lovisa har slitigt med designen i flera år.
Ja det finns fleeeera kopior ute på marknaden men att hävda att man själv har skapat produkten är … ja vad säger man.. lågt.
Jag går mest runt och väntar på att Bianca ska göra mig till syndabock för den inställda klocklanseringen. Det känns ändå ”on brand”.
Camilla, du gästade podden ’Flying solo’ för ett par månader sedan.
Där sa du, och jag citerar:
’Jag har ett jättestort ansvar för mitt kommentarsfält på Bloggbevakning och försöker styra det med järnhand. Jag är ständigt inne, läser flöden, enskilda kommentarer och tar bort.
Jag försöker hela tiden göra denhär avvägningen – vad är kritik? Och vad är hat / elaka personangrepp?”.
Min fråga till dig är enkel: hur kan du se dessa kommentarer i dina inlägg om ANI Jewels klocka som kritik? och inte som rena personangrepp, nedvärderingar och förlöjliganden?
Här är ett urval av kommentarer som finns i ditt kommentarsfält om detta-
”Lovisa hade varit en nobody utan Bianca.”
”Bianca har förstört sitt utseende med alla injektioner och operationer”.
”Vem behöver en utbildning och hjärnceller när man kan leva på sitt namn”.
”Haha, ja Lovisa är nog mest skitnödig av alla. Hon är relativt enkel flicka från början som aldrig kommer bli någon”.
”Det lyser osäkerhet och wannabees om er”.
”Ingen blir imponerad av fejkmänniskor 2025”.
”Det finns en värld utanför resor, pengar, drinkar, influencer-event, shopping, vikthets, botox och hudrutiner, Stackars stackars lilla rika flicka om du har en motgång som företagare”.
”Hon har definitivt problem med alkohol och andra substanser”.
”Silikonbröst och cigaretter, porrläppar och svullna ansikten. Är det bara jag som tycker att dagens influencer ser ut som stor hemoroid?”.
”Bianca sjunker bara lägre och lägre. Hon använder sitt mediautrymme på att promota ett fåtal saker. Proana, alkohol, konsumtionhets, ätstörningar och nu tobak”.
”Sluta supporta dessa uppblåsbara influencers”.
”Lovisa Worge är en liten osäker, omopererad till oenkännlighet tjej från Norrköping som fejkar sin väg genom livet”.
”Guldbiljetten från Bianca inkluderade inte klädsam vettighet och smarthet”.
”Hon ser ung ut i kroppen men facet som en 40-åring som tagit det för långt”.
”Hon kan ju inte ens ha EN tanke i huvudet. Jösses denna icke-människa”.
”Bianca har inte startat upp någonting. Hon opererar sitt ansikte och sin kropp så hon kan vara personen utåt för ett företag”.
”Är inte längre fan av Biancas betalda kompisar”.
”Bianca och Lovisa är ett skämt. Allt riktigt jobb har gjorts av andra”.
”IQ befriade outbildade människor som ska spela viktiga. Det finns inget värde i dessa plastiga flumsorna utanför telefonen”.
”Bianca har varit sjukt problematiskt länge”.
”Klockrent exempel på varför Bianca borde bli cancelled”.
Lämnade kommentaren på din Instagram istället då du inte godkände min kommentarer när det endast var kopierade kommentarer från ditt kommentarsfält som jag ville ha svar på varför du låter ligga kvar. Som inte var kritik utan personangrepp.
Ändå märkligt….
Någon? Du menar några.
Kritik? Är det verkligen vad det är..?
Att prata om klockans utseende och att den påminner om en Cartier eller marknadsföring – absolut, det är kritik, Men när kommentarerna glider över till att handla mer om Biancas utseende, Lovisas intelligens och vem som ”bara är ett bihang” etc, då har vi lämnat kritikens område för länge sen…Då är det ett drev, hur mycket man än försöket kalla det något annat..
Camilla gömmer sig ofta bakom ordet ”kritik”, som om det vore ett frikort. Hon kan formulera sig med en tydlig underton, låta kommentarerna flöda i samma anda å sedan säga att det bara är människor som ”uttrycker åsikter”. Och när ngn påpekar hur hårt tonen faktiskt är, då kommer det alltid där igen – det klassiska ”fokusförflyttning”. Det har blivit hennes standardsvar, nästan som ett skydd varje gång någon ifrågasätter balansen i hennes egen retorik..Men när man konsekvent tillåter en nedlåtande ton och avfärdar all kritik mot tonen som ”fokusförflyttning”, då skapar man också ett klimat som tillåter drevkultur.
Och bara för att slippa det uttjatade svaret(!) :nej, jag är inte ngn i Biancas eller Lovisas närhet. Jag är bara en läsare som reagerar på att tonen här ofta passerar gränsen mellan granskning och personangrepp.
Man kan faktiskt se det utan att vara ”köpt” eller ”i gänget”.
Det går att granska utan att förlöjliga.
Det går att ifrågasätta utan att förminska!
Att du orkar..
Jag orkar, för någon måste ju peka på när personangrepp kallas kritik.
Fast det är väl ändå inte personangrepp när det är sant? Lovisa hade varit en nobody utan Bianca. Så det är rättvist att kall henne för bihang, för det är precis vad hon är.
Och Bianca har förstört sitt utseende med alla injektioner och operationer. Hon är långt ifrån den enda.
”Sant” är inte ett frikort för att bete sig hur som helst.
Att kalla ngn för bihang eller kommentera ngns utseende är inte att ”säga sanningen” – det är att slå nedåt.
Kritik handlar om sak, inte person.
Att gömma sig bakom ord som ”ärlighet” när man egentligen bara vill trycka till någon säger mer om den som kommenterar än om den som blir kommenterad.
😂😂😂
🥸
”Drevet” handlar väl snarare om att det är en annan målgrupp i den här kategorin, till skillnad från Caia där målgruppen är ca 15-16 åringar som stöttar ALLT Bianca gör. Den här målgruppen är en medveten grupp som ser och vågar kalla en gris för en gris och inget annat.
Problemet ligger snarare i att man förutsatt att konsumenterna är hjärndöda som ska hejja på och köpa allt som presenteras beroende på vem man är snarare än en väl utvecklad produkt.
Om den här målgruppen nu är så ”målmedveten” – varför handlar majoriteten av kommentarerna om Bianca och Lovisas personer, och inte om själva klockan som startade diskussionen?..
Att våga ”kalla en gris för en gris” är en sak – men vad har deras utseende, intelligens, personlighet eller kollegor med en produkt att göra?
Fast deras intelligens och personlighet har ju allt med saken att göra… det är ju de som tagit fram (den misslyckade) produkten. Det här är influencer-marketing, där man frontar med sig själv som varumärke. Då blir deras stil, värderingar och sätt att kommunicera en del av själva klockan.
Att folk pratar om dem är därför inte ett drev, utan en naturlig del av hur man diskuterar produkter som säljs genom personer. Klockan är för dyr, för lik en annan ikonisk produkt och därför fick den ingen positiv feedback. PR-teamet, om de ens har ett, har gjort ett riktigt dåligt drag genom att hugga tillbaka. Det är sällan en bra idé, ingen kund gillar när ett varumärke går i försvar istället för att lyssna,
De har valt att fronta hela sitt liv och bjuda in till engagemang. Ingen ska behöva ta emot hat, men det hör också till verkligheten att exponering på den personliga nivån de delar kommer med en baksida. Ju mer man delar, desto fler känner sig delaktiga och fria att tycka till. Det är inte alltid rätt, men det är en del av spelet när man själv är varumärket.
Jag drar en liten metafor – och nej, det är inte bara för att vara pedagogisk…
Om du går på restaurang och maten smakar dåligt – vem kritiserar du då? Kocken för hur maten är tillagad, eller
kockens utseende, personlighet och livsval?
Exakt samma sak gäller här: kritiken ska handla om klockan, inte människorna bakom den.
Ja, influenserr frontar ofta sina produkter med sig själva..precis som en kock är ansiktet utåt för sin restaurang.
Poängen är densamma: kritiken ska handla om vad som erbjuds..inte om vem personen är i grunden, Utseende, intelligens eller personliga val är irrelevant för sakfrågan.
Fast..är kocken verkligen ansiktet utåt för en restaurang?
Som restauranggäst träffar man väl ytterst sällan kocken?
Om kocken har designat en maträtt tex havregrynsgröt med gravad lax och ketchup, och låter priset vara 995:- då tror jag gästerna skulle diskutera hans intelligens också.
Haha, ja, gästerna skulle säkert ha åsikter 😅..
Men det ändrar inte saken: man diskuterar havregrynsgröten, priset och kombinationen – inte kocken som person.
Samma sak gäller klockan: kritiken hör hemma på produkten, inte på Bianca eller Lovisa.
Alltså hoppas verkligen inte att de har några anställda förutom ”vd:n” (alltiallo?). Låter som en oberäknelig mardröm att vara anställd i ett företag som är en influencers ”lustfyllda projekt”!
Såg att mamma Pernilla hyllade satsningen och hon var med på New Yorkmiddagen. Inlägget låg i alla fall kvar på Insta denna eftermiddag så hon borde veta att de dragit in satsningen. Skisserna var med.
Talar de inte med varandra?
Eller är allt som omtalas lika med bra reklam?
Pernilla likar nog Biancas medier i sömnen. Hon vågar inte låta bli.
Pinsamt och oproffsigt, precis vad de verkar vilja förmedla med Ani.