Katrins debattartikel i Expressen

Bildkälla: Stella Pictures

Katrin Zytomierska är tillbaka med ännu en debattartikel och som vanligt handlar det om henne själv. Den här gången tar hon strid mot Konsumentombudsmannen och reglerna kring reklammärkning.

Hon menar att det är orimligt att hon måste reklammärka när hon äter sin egen granola från Cleaneating framför kameran, men inte om hon skulle äta Icas fröknäcke. Samma sak med Bianca Ingrosso: att hon använder sitt eget sminkmärke Caia borde väl inte komma som en chock för någon? Ändå ska Bianca fällas för smygreklam.

Katrin påminner också gärna om sitt eget vite på 1,2 miljoner kronor, som hon fick efter en felmärkt story. Sedan dess, säger hon, har hon noga observerat andra influencers – och enligt henne är deras reklammärkning ofta bristfällig. Men det är inte de små profilerna som blir jagade, menar hon, utan de stora och framgångsrika.

Och såklart kommer Jantekortet upp på bordet. Katrin skriver att det i grunden handlar om avundsjuka. Att hon och Bianca granskas så hårt beror, enligt henne, på att de är högljudda, snygga och framgångsrika – allt det där som provocerar det svenska kollektivet.

Logiken i lagen, ifrågasätter hon också. Varför måste hon skriva “reklam” när hon äter sin egen granola, men inte när hon visar upp någon annans varumärke? Skillnaden, menar Katrin, är att det bara blir fel när kvinnor tjänar pengar på sig själva.

Som avslutning slår hon fast att det här är ett direkt hot mot kvinnligt företagande. Istället för att hylla kvinnor som bygger egna bolag, fälls de i domstol för att de – enligt Katrin – helt enkelt råkar vara framgångsrika.

Så enligt Katrin handlar allt alltså om Jante, missunnsamhet och en hatisk fixering vid hennes granola. Men kanske, bara kanske, är problemet inte att “Sverige hatar framgångsrika kvinnor” – utan att influencers fortfarande inte förstått att deras sociala medier är deras butiksskyltfönster. Och när man säljer ur egen hylla gäller samma regler som för alla andra.

Frågan är då: är det verkligen ett angrepp på kvinnligt företagande – eller bara ett helt rimligt krav på transparens? Eller behöver Konsumentverket fräscha upp sina lagar och regler att passa för 2025-talet?

44 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Håller faktiskt med till viss del, en ägare av et företag är en vandrande reklamkampanj och jag tar för givet att man har sunt förnuft nog att förstå att hon använder produkterna i sina stories för att sälja mer

    Svara

      Du förväntar dig alltså att folk i gemen ska känna till vilka individer som äger/har ett monetärt intresse i att framhålla vilka företag/produkter?

      Svara

        Ja faktiskt, jag tror inte någon influenser rekommenderar något gratis så oftast tar jag för givet att det är reklam oavsett om de äger företaget eller inte. Och om de inte är sponsrade så tar jag för givet att de gärna hintar om att de vill bli det. Det är ju ändå deras jobb.

        Svara

          Jo, även jag tror inte att influencers rekommenderar något gratis. Med det skrivet så håller jag med Agneta. Reklam finns av en anledning, samma gäller med de lagar och regler som finns. Det är inte heller så svårt att följa gällande lagstiftning inom området. Så Katrin kan sluta böla och lägga energin på att göra rätt istället.

          Svara

    För att svara på din fråga; det är ett helt rimligt krav på transparens. Hon har ett monetärt intresse i att exponera sin egen granola, inte ICAs granola, förutom om hon har ett reklamsamarbete med dem, i vilket fall även hennes poster om den behöver reklammarkeras.

    Svara

    Mycket är hon men snygg är inte en av de sakerna.

    Svara

      Verkligen inte.

      Svara

      Hon såg riktigt konstig ut i Skavlan.. botox och mycket smink som bara fick henne att se gammal ut.

      Svara

    Så korkat skrivet av henne! Varför visar hon och Bianca ens upp sina varor på insta och Snap?? varför sitter Katrin och ”mm åååååh så gott med detta frö-knäcke och ost”och Bianca: ”det här är min favorit läppenna, jag ääääälskar denna nyansen på skin tint” Om det INTE är för att sälja mer?
    Varför SLUTAR de inte visa produkter över huvudtaget då? sluta filma med era produkter så är saken löst. Katrin och Bianca må vara framgångsrika entrepenörer men smarta är de definitivt inte! Och snygg är Katrin inte nånstans!
    lite skadeglad är man allt att hon lagt på sig en del när hon själv hatar tjockisar (hon är inte tjock) och hävdar att man blir så smaaaal av hennes produkter utan gluten och socker; jo Tjena 😀

    Svara

    Hon tror verkligen själv på att hon är snygg och i samma liga som Bianca. Och hon fattar verkligen inte varför det är reklam= trög i huvudet

    Svara

    Hon ”får bara kritik för att jag är snygg och framgångsrik? Den ska jag använda framöver om någon kritiserar mig på jobbet. Aldrig erkänna att jag gjort något fel som sjuksköterska, det beror baaara på att jag är snygg och framgångsrik. 🥰🤪

    Svara

    Tror/tycker hon på allvar att hon är snygg 🤪 Ska jag gråta, skratt, slå mig för pannan 🤯

    Svara

      Vill bara förtydliga. Jag brukar inte kommentera människors utseende men när hon bara påstår att hon är snygg så…ja ja.

      Svara

      Hon tycker också att hon ser väldigt ung ut… Trots massiva mängder ingrepp och behandlingar, samt ett evigt bantande, blir det inte bättre. Utöver det extensions och gud vet vad. Man måste verkligen inte se ung ut vid 40+ eller 50+ o s v men att hävda det blir löjligt.

      Svara

        I Skavlan såg man hur gammal hon ser ut. Inget fel med det dock, det är nämligen ok att se ut som sin ålder! 🫨

        Svara

    Herregud, snacka om storhetsvansinne 😅

    Svara

      Ja men det är väl Katrin i ett nötskal?

      Svara

    Känner mest att bara – följ reglerna så blir det ju inget problem! Hur svårt ska det va?! Sen bryr jag mig egentligen inte ett dugg ifall någon gör smygreklam men stör mig på att de har så svårt att följa en simpel lag.

    Svara

      Tillägg: och ska göra sig till offer för att de misslyckas?

      Svara

    Förstår överhuvudtaget inte hennes gnäll på att hon måste reklammärka. Gör det bara så är det ju färdigt med det! Är väl rädd för att sälja sämre med reklammärkning för någon annan orsak kan väl inte finnas.

    Svara

    Helt ärligt, hon har ju fan rätt. Reklamlagen börjar bli SÅ JVLA DRYG. Liksom skev, orimlig, långsökt och motsägelsefull. Tycker faktiskt hela den här lagen borde slopas.

    Svara

      😂

      Svara

        Tack för att du förstod min ironi 😂

        Svara

          Fanns bara det att välja på.. 😄 eller att du var självaste Katrin 🤪😅

          Svara

            Älskar att du la in orimlig oxå, fick mig att höra Kishti Tomita för mitt inre 😅😅 (för er yngre – hon gallskrek det i en legendarisk idol-audition)

            Svara

    Intressant vore att veta vad som gäller för tex ica och andra butikers konton. De är ju inte reklammakerade.

    Svara

      På samma vis som det inte behövs en reklammarkering inne på Clean Eatings konto, så behöver inte ICA reklammarkera sina inlägg inne på ICAs konto.

      Svara

    Katrin svamlar alltid så jäkla mycket. Hon är bäst snyggast rikast och smartast, och alla är avundsjuka på henne.
    Nej Katrin du har fel.

    Svara

      Påstår hon det? Å herregud 🤭🤣🤦‍♀️

      Svara

    Katrin framstår inte som den skarpaste kniven i lådan.

    Svara

      Hon och det andra verkar vara så otroligt egocentriska. Lagen är bara till för att jävlas med dem som influencers. Dra huvet ur r*ven någon gång och fatta att det är för konsumentens skull lagen finns.

      Svara

    Konsumentverket följer svensk lag så det är väl riksdagen som isåfall behöver fräscha upp sina lagar så de passar år 2025.

    Svara

    Hon är verkligen inte snygg… typ 2 cm mellan ögonen 🙈

    Svara

      Tycker hon ser bra ut.

      Svara

      Grisögon 🫣

      Svara

      Alltid tyckt hon ser ut som Alf, I den där serien om gick för många år sen. Alf va nåt djur 😂😂😂

      Svara

    Som motvikt till alla som kallar henne ful vill jag bara inflika att jag alltid tycke, och fortsatt tycker Katrin ser bra ut, precis som vilken kvinna som helst, men tenderar å andra sidan inte tycka att människor är fula. Insidan verkar dock inte så… behaglig. 🤪

    Svara

      Elakheten gör henne ful.

      Svara

    Enkelt sluta ha dina varor i bild Katrin, de kan stå på köksbänken. Sluta smaska på dina knäckebröd i bild/video så slipper du skriva reklam.
    Bianca kan sluta göra vloggar, instagramstorys, snapchats där hon sminkar sig, slipper då reklammarkera.
    Förstår absolut inte hur de och då framförallt Katrin som skrivit debattartikeln, (btw frågade hon Bianca innan hon skrev den, B verkar ju helst inte vilja prata om det?) kan tycka att lagen är fel och att det är så synd om dem och göra det till en kvinnofråga? Rätta mig om jag har fel men Samir mfl män har väl oxå blivit anmälda?

    Sen att jämföra sig med Bianca, inget fan av ngn av dem, men Bianca ligger på en helt annan nivå av framgång och pengar. De spelar inte i samma liga.

    Och vad har snygghet med ngt av detta att göra, bägge två är ju opererade, fillers, botox osv, inga naturliga utseenden längre. KZ gjorde det öppet att kritisera detta då hon skrev om det, annars hade jag aldrig kommenterat utseende.

    Rant over✌🏼

    Svara

    Ja, det är väl självklart att det är skillnad om man använder ICA/Coop/Hemköp eller om man använder sina egna produkter. Om hon tänker några varv till borde hon förstå det. Vad likheten är mellan dem förutom att de är kvinnor med företag i Stockholm är en annan fråga.

    Svara

    Oj oj oj, vad denna Katrin tror mycket om dig själv!

    Svara

    *sig

    Svara

    Apropå reklam. Får man göra reklam för alkohol såsom Wildmix gör på TikTok med shotbrickan?

    Svara

    Blir så trött på att så fort någon får ett påhopp så är det ALLTID avundsjuka.
    Att människor inte ska kunna tycka och tänka på ett annat sätt eller påpeka något osv utan att vara avundsjuk (enligt alla dessa som gapar rakt ut så fort minsta motstånd)

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *