Smygreklam eller systemfel? Därför är KO:s varning till Bianca missriktad

INLÄGGET INNEHÅLLER REKLAM FÖR PODDEN

”SANNING OCH KONSEKVENS”

 

Bildkälla: KOs hemsida // CAIA Cosmetics hemsida samt Instagramkonto

I gårdagens poddavsnitt av Sanning & Konsekvens tar jag upp hot om vite (böter) som Konsumentverket utfärdat mot Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB, där de förbjuds göra smygreklam.
Jag vet att det här inlägget innehåller mycket text men jag LOVAR att den är
matnyttig, särskilt för dig som reklamgörande influencer.

Att Konsumentverket väljer att fokusera på Bianca Ingrosso är förståeligt – hon är en av Sveriges största influencers och utövar en enorm konsumentmakt – men det väcker också frågor: varför väljer myndigheten att rikta strålkastarljuset just hit, när problemet i praktiken omfattar hela branschen.
Det finns nämligen en grundläggande problematik i hur reklamidentifiering fungerar på exempelvis Instagram. Så fort en (reklam)video delas vidare – av influencern själv eller någon annan – så försvinner allt text, även om du skrivit ”Reklam för…” i din caption..
Detta innebär att nästan alla som publicerar reklamfilmer på Instagram riskerar att bryta mot marknadsföringslagen, oavsett intention. (Jag kommer visa exakt vad jag menar längre ner.)

Men det här är ingen nyhet…
Redan i domen mot Katrin Zytomierska och Clean Eating som kom den 24 oktober 2023 slogs detta fast. Domen borde ha blivit ett prejudikat för hela branschen, men problemet är bara att nästan ingen känner till den och det är Konsumentverkets fel enligt mig, som jag menar inte har gjort sitt jobb med att sprida kunskap om vad domen faktiskt innebär. Att nöja sig med en kort notis är långt ifrån tillräckligt. Vill ni hjälpa, eller vill ni själpa?
Men motsatt till det KO verkar vilja kommunicera ut, så visar faktiskt två av de mest tongivande profilerna – Bianca Ingrosso och Katrin Zytomierska – att de förstått problematiken. Bianca markerar oftast sina CAIA-videos med “reklam”  och förlitar sig inte den missvisande “branded content”-funktionen (som för övrigt aldrig haft ett reklamidentifierande syfte).
Absolut, Bianca missar någon gång ibland men man behöver snudd på punktmarkera henne för att snappa upp det. Det går i vågor beroende på vad hon har på gång. 🙂
Därför är det en smula anmärkningsvärt att Konsumentverket nu fäller just henne, men, men…

Jag förstår att det blir en liten fjäder i hatten för KO att sträva efter att fälla Bianca, men enligt mig är det här varningen ett resultat av att KO är katastrofalt dåliga på att informera branschen om vilken ny praxis som kommit.
Myndighetens handledning är inte bara svår att hitta – den är dessutom otydlig och föråldrad och har inte uppdaterats sedan Sundsvall brann, så jag ser dessa fällningar mer som ett resultat av Konsumentverkets kroniska inkompetens vad gäller den här enorma branschen, än adekvat kritik mot Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB.

Vad jag menar med att alla influencer som publicerar reklamvideos på Instagram bryter mot marknadsföringslagen (som är den plattform jag valt att fokusera på här.)
När du publicerar en reklamvideo på Instagram så är du – i egenskap av kontoinnehavare – ansvarig för att det ska framgå att inlägget är reklam, oavsett om inlägget delas på story eller bäddas in.
Det som slogs fast i domen mot Katrin – som alltså kom i slutet av 2023 – är att du måste skriva PÅ din video eller på annat vis reklamidentifiera inlägget – eftersom reklamidentifieringen på videos försvinner när de bäddas in. Hur den här otroligt tydliga domen inte fått ben i branschen är fascinerande, och sannerligen inte på ett positivt sätt.

Här kommer en demonstration, en gång till:
(Alla skärmdumpar kommer från, och tillhör respektive kontoinnehavare)

Här kommer några fler exempel:

 







Om någon fortfarande inte förstår så kommer jag ha en sockteater i Konsumentverkets lobby kl 14 idag för att räta ut eventuella frågetecken.

32 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Förlåt men hur kan detta vara så svårt att begripa? Jag tycker det är glasklart.

    Svara

      You and me both, dear…

      Svara

      Tycker också det är tydligt och klart, förstår inte varför många flunssor klagar på att det är svårt och de inte förstår hur de ska göra. 🤦🏻‍♀️ Kanske de borde skola sig eller hitta nytt lättare jobb.

      Svara

      Lustigt att vi ”vanliga” förstår det med dom vars jobb det faktiskt är, inte förstår inte.

      Svara

        Det är ju en viss typ av människor som väljer att bli influencers framför ett ”vanligt jobb”. Var nog skönt i början att tjäna sina miljoner utan att anstränga sig så mycket. Bara de fått en följarskara av någon anledning (umgås med rätt personer, reality etc) så kunde de bara lägga upp massa reklam mellan fikat på stan och resorna. Blir jobbigt för dem med massa ansvar och sånt nu, stackare!

        Svara

        Tänk om influensers fick veta att ALLA jobb innebär att följa regler och det är mitt ansvar som anställd att följa dom

        Svara

    Blir spännande med ”sockteater” ändå 👋🏽

    Svara

      Jag får en känsla av att du inte vet vad sockteater är. Vet du det? Eller tror du att det är en felskrivning för dockteater?

      Svara

        Kanske borde jag förtydligat att man i en ”sockteater” använder sig av sockor. Strumpor alltså. 😊

        Svara

          Lillstrumpa och Syster Yster gör comeback? 😂😂

          Svara

            My lips are sealed 🤫

            Svara

          Äsch, det förstod man väl. Eller 9.14 var din kommentar hånfull?

          Svara

    Jag tror i många fall att de inte vill att det ska se ut som reklam utan som genuina tips, vilket är komiskt då man märker tydligt när flunsor gör reklam.

    Svara

    Jag tycker det är ganska självklart att reklammärkningen ska framgå på bilden och inte i ”caption” eftersom Instagram är skapat för just bilder. Personligen läser jag i princip aldrig texten under vilket jag inte tror är särskilt ovanligt.

    Sen alltså, visst kan man tycka att reglerna varit otydliga eller att konsumentverket kunde gjort mer tidigare, men JAG har koll på reglerna och då är jag lååångt i från den här världen både professionellt och har inget eget aktivt konto på insta tex.

    Sen är ju samhället uppbyggt så att du inte kan komma i efterhand och säga ”oj jag visste inte att rött betyder stopp”, det är din skyldighet som medborgare och företag att ha koll på de regler som gäller. Och slutligen, det är uppenbart att många influencers helt enkelt bara struntar i reglerna för att hoppas sälja mer.

    Svara

    Man borde granska även Ebba v. Sydow som HELA tiden gör reklam för sina egna märken i åtminstone Säker stil podden… Det går inte ett enda avsnitt utan att något av hennes märken nämns. Lite tröttsamt hur nästan alla frågor som inkommer till podden kan leda till svar där lösningen är någon av hennes egna märken… (Lyssnar inte på hennes andra poddar så vet inte om det är lika mkt reklam där för hennes bolag).

    Svara

    Även granskning av alla adlinks där många inte ens visar produkten som de länkar vore bra. ”Min favoritprodukt, men du måste klicka på min länk som ger mig pengar om du vill veta vilken, hihi”

    Svara

    Jag fattar men undrar om sockteatern kommer streamas nånstans då jag inte har möjlighet att närvara? 😂

    Svara

    OT: Isabella Löwengrip ska vara med i förrädarna.

    Svara

      Zzzzzz…

      Svara

      Skulle inte den här säsongen vara med ”vanliga” människor?

      Svara

        Det är både och.

        Svara

          OK!

          Svara

        Jag tror den kommer vara blandad.

        Svara

    Rebecca Stella so använder både Beyoncés och Zara Ls musik i sin reklam. 🙄

    Svara

    Sjukt enkelt och bra förklarat Camilla. Tycker man detta är svårt eller inte begriper det måste man vara dum i huvet på riktigt

    Svara

    Vill bara skriva att det VISST går att få fram din caption (eller första raden) när du återpublicerar ditt inlägg på story! Du behöver bara trycka en gång på bilden så kommer första raden upp under!

    Svara

      Inte på en video, vilket är vad hela det här inlägget handlar om.

      Svara

    Oidentifierad reklam och dessutom med bebis. Som ett litet hattrick i dåligt internetomdöme.

    Svara

    Berätta det för Underbara Clara också.

    Svara

    Säg att du aldrig jobbat med tillsyn på myndighet utan att säga att du aldrig jobbat med tillsyn på myndighet.

    Svara

    Det bästa skulle alltså vara en tydlig vattenstämpel eller liknande som redigeras in i bilden eller videon?

    Undrar när poddar kommer att inkluderas. Eller är det ok att bara slänga ur sig tips om sina barns konserter, låtsläpp mm (inte betalt samarbete men blir ändå ett slags reklam? Eller??). I W&W saltas det kraftigt med barnens artisteri. Där nämner de även emellanåt sina egna produkter utan att ”reklammarkera”. Är det andra regler för podd?

    Svara

    Men herregud det är ju inte att det är svårt som är problemet. Dom bryr sig ju verkligen bara inte. En liten vite för dom är ju billigare än mödan att palla bry sig lite

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *